تبلیغات
فرهنگ مجازی - معرفی پروژه « خبرگزاریها و رسانه های اجتماعی: ارتباط با آینده»
 
درباره وبلاگ


فرهنگ مجازی، عنوان درسی است که در مقطع دکترای ارتباطات دانشگاه تهران با تدریس دکتر سعیدرضا عاملی ارائه می‌شود. در وبلاگ این درس تلاش می‌شود نتایج پژوهش‌های کاربردی در موضوعات فرهنگ مجازی مطرح شود.

مدیر وبلاگ : مرضیه خلقتی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرهنگ مجازی
sherry turkle: If we're not able to be alone, we're going to be more lonely
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

رسانه های اجتماعی رقیب خبرگزاری‌ها شده‌اند. این موضوع برای خبرگزاریها معروف و معتبر جهانی تا خبرگزاری‌های کوچکتری که در سطح منطقه‌ای، ملی و محلی عمل می‌کنند به یکی از چالش جدی سالهای اخیر تبدیل شده است. ظهور رسانه های اجتماعی شیوه های تولید و دریافت خبر را نیز تغییر داده است و روزنامه نگاری شهروندی را به ادبیات روزنامه نگاری سنتی وارد کرده است. 

در این زمینه مطالعات مختلفی در سراسر جهان صورت می‌گیرد، یکی از این مطالعات که با حمایت مالی «الفرد گرینگر از نهاد مطبوعاتی اتریش» و توسط موسسه مطالعه ژورنالیسم وابسته به رویترز انجام شده است، «خبرگزاریها و رسانه‌های اجتماعی: ارتباط با آینده» نام دارد. این مطالعه در 38 صفحه توسط «مگ. کریستوف گریسنر» در سال 2012  و با هدف فهم این نکته که «چگونه سرویس‌های سیمی سنتی می توانند از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند؟»‌به انجام رسیده است.


این مطالعه سه سوال اصلی دارد که عبارتند از: 

1- دلایل اصلی خبرگزاری‌ها برای استفاده از پلت فرم های رسانه‌های اجتماعی چیست و از آنها چگونه استفاده می‌کنند؟

2- انجام چه نوعی از کارهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در شبکه های اجتماعی بهتر است؟

3- چطور باید خبرگزاری‌ها موفقیتشان را در شبکه های اجتماعی اندازه گیری کنند؟

روش شناسی این تحقیق کیفی بوده و با ادیتورهای 5 خبرگزاری آسوشیتدپرس و ای.اف.پی به عنوان خبرگزاریهای مرجع و کلیدی و سه خبرگزاری کوچکتر اروپایی به نام های سی.تی.کی از چکسلواکی، اس.تی.تی از فنلاند و تی.تی از سوئد که همه آنها در فیس بوک و توئیتر فعال هستند، مصاحبه شده است. همچنین بخش دیگر مصاحبه ها با متخصصان رسانه انجام شده است.

در این گزارش روی عملکرد خبرگزاریهای مذکور در دو پلت فرم فیس بوک و توئیتر مصاحبه تمرکز شده است و در عین حال یکی از انواع همکاری های خبری که در صفحه‌ای فیس بوکی با عنوان «د کلایمیت پول » صورت گرفته تحلیل شده است. این صفحه مرکزی برای یک بحث جهانی روی کنفرانس تغییرات آب و هوایی ایالات متحده در کپنهاگ است که توسط «ذهن‌های بین‌المللی»  که یک نهاد بین المللی از خبرگزاری‌ها است در 2009 و با همکاری  11 خبرگزاری بین المللی کار خود را آغاز کرده است.


نتایج تحقیق

1- خبرگزاریها و روزنامه نگارانشان از رسانه های جمعی در درجه اول به عنوان ابزاری جمع آوری اطلاعات استفاده می کنند. استفاده از رسانه های اجتماعی یک راه جستجوی وب برای اطلاعات جدیدی است که ممکن است از چشم خبرنگاران پنهان مانده باشد.

2- روزنامه نگاران و موسسات خبری از شبکه های اجتماعی برای ساختن شبکه ای از افرادی در زمینه موضوع، ‌متخصان و حتی مشتریان استفاده می کنند. این شبکه  نه تنها می تواند برای استفاده از دانش آنها باشد که با استفاده از آن موسسات خبری می‌توانند مخاطبان جدید به دست بیاورند، اگرچه نتایج نشان می‌دهد که هر یک از خبرگزاریهای مرور شده رویکرد متفاوتی در این زمینه با دیگری دارد.

3- جنبه توزیعی اخبار بخش مهمی است. بدون وب سایت خبرهای مناسب دشوار است که مدلی برای رسانه های اجتماعی ایجاد کنیم که آنها را قادر به توزیع خبرها برای مشتریانشان کند. در نهایت رسانه اجتماعی یک راه برای خبرگزاریها است که دیده شوند، سرویس های جدید ارائه کنند و برندشان را تا حدی قوی کنند.

4- درباره اینکه چه موضوعاتی برای انتشار در این پلت فرمها مناسب تر است توافق یکسانی وجود نداشت اما مثلا آسوشیتد پرس با سخت خبر دراین فضا به خوبی کار می‌کند. مصاحبه شوندگان معتقدند ارزش‌های خبری در این فضا تغییر عمده‌ای نمی‌کند. مصاحبه شونندگان موافق بودند که خبرگزاریها به شیوه مشخصی در توزیع اخبار در محیط اجتماعی و دیجیتال نقش ایفا می کنند وهمه آنها موافق بودند که این پلت فرم ها نمی تواند هنوز جریان نیرومند اصلی باشد آنچنان که محتوای جدید و نیز مدلهای تجاری هنوز در مراحل اولیه خود هستند. 

5- موفقیت در این شبکه ها معمولا با میزان توجه، تعداد فالوئرها، فن‌ها و ارتباط ها سنجیده می‌شود. اما خبرگزاریها می‌توانند فیدبک‌هایی از مخاطبانشان بگیرند که به آنها در پرورش داستان‌ها و گزارش‌های خبریشان کمک کند و این نیز می‌تواند به عنوان موفقیت محسوب شود. 


نگاهی به کاربرد تحقیق برای ایران

در ایران نیز در حال حاضر خبرگزاری‌های مختلفی مشغول به کار هستند که عمر بیشتر آنها کمتر از 10 سال است. اما خبرگزاری‌های قدیمی‌تر ایران شاید به عدد انگشت‌های یک دست نیز نرسد. اما چالش‌های ایجاد شده برای خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و به طور کلی رسانه‌های سنتی در ایران نیز مانند خبرگزاریهای بین المللی جدی است. آمار بازدیدهای مستقیم اکثر خبرگزاریها کاهش یافته است. این در حالی است که بحث فیلتر بودن این پلت فرم ‌ها خود به مانعی جدی برای حضور و فعالیت خبرگزاریها به خصوص در سالهای اول فعالیت این پلت فرم‌ها ایجاد شده بود. برای مثال هر دو پلت فرم مورد بررسی در این گزارش یعنی توئیتر و فیس بوک در ایران فیلتر هستند. با این حال استفاده مسئولان و سایت های رسمی به نوعی راهگشای خبرگزاری‌ها در استفاده از این شبکه ها بوده است. 

نمونه چنین تحقیقاتی در ایران نیز انجام شده است. برای مثال علیرضا عبداللهی نژاد و حسینعلی افخمی در پژوهشی با عنوان «خبرگزاری‌ها و فناوری‌های جدید رسانه‌ای» به موضوع چالش‌های خبرگزاری‌ها تحت تاثیر رشد رسانه‌های جدید مبتنی بر وب اشاره کرده اند و سپس با مطالعه تطبیقی عملکرد سه خبرگزاری رویترز، آسوشیتد پرس و خبرگزاری هند (پی.تی.آی) پرداخته و سعی کرده اند راهکارهایی را برای خبرگزاری ایرنا در این زمینه ارائه کنند. از جمله راهکارهایی ارائه شده تولید فیلمهای خبری با کیفیت، اخبار چند رسانه‌ای، گرافیک و اینفوگرافیک و ارسال بسته‌های خبری روی تلفن همراه است (عبداللهی نژاد و افخمی، 1392).

 همچنین فریدون وردی نژاد و همکاران در پژوهشی با عنوان «تاثیر فن‌آوری‌های نوین بر مزیت رقابتی خبرگزاری جمهوری اسلامی» از منظر رشته مدیریت به این مقوله نگاه کرده‌اند . آنها تکنولوژی نوین را با پنج بعد سیستم وابسته به تکنیک، دانش، کنش، فرایند و شی واسط تعریف کرده و معتقدند هر یک از این مولفه‌ها بر فعالیت‌های خبری تاثیر ویژه‌ای دارند. آنها تحقیقشان را به روش پژوهش اسنادی، دلفای و توصیفی انجام داده و پرسشنامه‌ای با حجم نمونه 90 نفر در میان مدیران و روسای نمایندگی و خبرنگاران ایرنا تهیه و اجرا کردند. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که وضعیت مولفه‌های ابعاد گوناگون تکنولوژی در ایرنا نامطلوب است (وردی نژاد، امیری و بهرامی، 1388).

بیشتر خبرگزاری‌های ایرانی در حال حاضر نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی را به صورت آزمون و خطا به دست آورده‌اند و پشتوانه‌های تحقیقی یا اتاق فکر خاصی برای این امر در نظر نگرفته‌اند و به نظر می‌رسد این شیوه عمل با توجه به شکنندگی فعالیت خبری در ایران و ابهام در خطوط قرمز می‌تواند در مواقع خاصی چالش‌های جدی برای موجودیت برخی خبرگزاری‌ها در صورت رعایت نکردن اعتبار منبع و قرار گرفتن در جو موجود در شبکه‌ها ایجاد کند. به همین دلیل لزوم تحقیقات جدی حداقل روی عملکرد 5 خبرگزاری اصلی ایرنا، ایسنا، فارس، مهر و تسنیم در شبکه‌های اجتماعی و ارائه راهکارها و چشم‌انداز مطلوب برای استفاده از این فضا ضروری می‌نماید. 


منابع:

·         Griessner, C. (2012). News Agencies and Social Media: A Relationship With A Future? Reuters Institute.

  • وردی نژاد، ف. امیری، م. و بهرامی، ش. (1388). تاثیر فن‌اوری‌های نوین بر مزیت رقابتی خبرگزاری جمهوری اسلامی. مدیریت دولتی. 192-175.
  • عبداللهی نژاد، ع. و افخمی، ح. (1392). خبرگزاری‌ها و فناوری‌های جدید رسانه‌ای. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 103-127






نوع مطلب : فرهنگ مجازی، شبکه‌های اجتماعی، 
برچسب ها : خبرگزاری، رسانه اجتماعی، توئیتر، فیس‌بوک، شبکه‌های اجتماعی،
لینک های مرتبط : متن کامل پروژه،


پنجشنبه 16 شهریور 1396 06:09
Its like you read my mind! You appear to know so much about this,
like you wrote the book in it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home a bit, but instead
of that, this is wonderful blog. A great read. I will definitely be back.
شنبه 14 مرداد 1396 09:47
Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I provide credit and sources back
to your site? My website is in the very same niche as yours and my
users would truly benefit from a lot of the information you present here.
Please let me know if this ok with you. Many thanks!
جمعه 13 آذر 1394 11:28
عرض سلام و خدا قوت دارم خدمت خواهر خوب و همکلاسی گرامی ام سرکار خانم خلقتی. تبریک هم میگم بابت تلاش و همتی که در فضای علمی مجازی دارید.
ما هم در صداوسیمای خراسان شمالی (بجنورد)واحد خبر فعالیم. موفق و موید باشید. یا حق
مرضیه خلقتیسلام آقای احسانی فر گرامی، خیلی خوشحال شدم که بعد از مدتها از حالتون خبردار شدم. خیلی ممنونم از لطفتون. ان شاءالله شما هم هر جا هستید در پناه پروردگار سلامت و پیروز باشید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب