تبلیغات
فرهنگ مجازی - معرفی پروژه موسسه پیو: "نقش تغییریافته اخبار در توئیتر و فیس بوک"
 
درباره وبلاگ


فرهنگ مجازی، عنوان درسی است که در مقطع دکترای ارتباطات دانشگاه تهران با تدریس دکتر سعیدرضا عاملی ارائه می‌شود. در وبلاگ این درس تلاش می‌شود نتایج پژوهش‌های کاربردی در موضوعات فرهنگ مجازی مطرح شود.

مدیر وبلاگ : مرضیه خلقتی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرهنگ مجازی
sherry turkle: If we're not able to be alone, we're going to be more lonely
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

استفاده روزمره از رسانه‌های اجتماعی، آنها را به سکویی برای کسب اخبار  درباره موضوعات مهم روز یا تولید اخبار توسط کاربران تبدیل کرده است. در این میان رقابت میان رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد بسترهایی برای انتشار و توزیع اخبار از سوی خبرگزاری‌ها، خبرنگاران و رسانه‌های سنتی و از طرفی امکان انتشار اخبار توسط کاربران به عنوان شهروند خبرنگار تشدید شده است. توئیتر به عنوان میکروبلاگی که می‌تواند در کوتاهترین جملات اخبار را منتقل کند همواره به عنوان مناسب‌ترین رسانه اجتماعی برای اخبار مطرح شده است اما در سالهای اخیر به نظر می‌رسد فیس بوک با توجه به تعداد بالاتر کاربرانش سعی کرده است در زمینه این مزیت نیز برنامه ریزی‌هایی برای رقابت با توئیتر داشته باشد.



در گزارشی که در 14 جولای 2015 در سایت موسسه پژوهشی پیو  منتشر شده ، یکی از پروژه‌هایی معرفی شده است که در آن به تحولات توئیتر و فیس بوک در زمینه اطلاع رسانی و انتشار اخبار و نوع عادات کاربران امریکایی پرداخته شده است.

نویسندگان این گزارش که در 18 صفحه منتشر شده است، مایکل بارتل، الیسا شرر، جفری گوتفرید و امی میچل هستند. حمایت کننده این پژوهش که «نقش تغییریافته (در حال تغییر) اخبار در توئیتر و فیس بوک» نام دارد، موسسه جان.اس و جیمز ال. نایت است.

در این گزارش به تلاش‌هایی که فیس بوک و توئیتر به کار برده‌اند تا ویژگی‌هایی را برای تسهیل کسب، توزیع و انتشار اخبار به وب‌سایت‌هایشان اضافه کنند، اشاره کرده است برای مثال در این گزارش آمده است که توئیتر به زودی ویژگی «رعد و برق» خود را فعال می‌کند که به هر کسی خواه کاربر توئیتر باشد خواه نباشد اجازه می‌دهد که فید توئیت‌ها، تصاویر و ویدئوهایی درباره رخدادهای زنده روز را ببیند. همچنین در اوایل 2015، پریسکوپ برنامه ویدئوهای زنده را که امکان در دسترس قرارگرفتن ویدئویی اخبار روز را فراهم می‌کند راه اندازی کرد. در عین حال فیس بوک نیز برنامه‌ریزی‌هایی داشته است. در ماه می، فیس بوک بخش مقالات فوری خود را راه اندازی کرد که به کمپانی‌های رسانه‌ای این امکان را می‌دهد که اخبارشان را به طور مستقیم روی فیس بوک منتشر کنند. همچنین در اواخر ماه جون، یک نوار روندها ایجاد کرد که کاربران می‌توانستند انتخاب کنند که اخبار را در چه حوزه‌ای مشاهده کنند و بخوانند.

سوال اصلی این پژوهش این است که چه عادات کسب خبر و اطلاعاتی در میان عموم امریکایی‌ها در استفاده از فیس بوک و توئیتر وجود دارد؟

روش شناسی این پژوهش مبتنی بر پیمایش بر مبنای حجم نمونه 2035 نفری ار کاربران 18 ساله و بالاتر توئیتر و فیس بوک است. این پرسشنامه‌ها در دو تعطیلی اخر هفته تکمیل شده‌اند. اولین تعطیلی آخر هفته 13-15 مارس 2015 بوده که تعداد 1018 پاسخگو به پرسشنامه پاسخ دادند و نرخ تکمیل این پرسشنامه 33.5 درصد بوده است. پرسشنامه دوم در تاریخ 20-22 مارس 2015 انجام شد که تعداد پاسخگویان 1017 نفر بودند و نرخ پاسخگویی 30.2 درصد بوده است.

همچنین پرسشنامه این پژوهش حاوی 12 سوال بوده است.

نتایج اصلی این پژوهش نشان داد:

  • درصد کاربران توئیتر و فیس بوک که از این پلت فرم‌ها برای کسب اخبار و آگاهی از رویدادهایی خارج از قلمرو دوستان و خانواده‌شان استفاده می‌کنند برابر است (63 درصد) این در حالی است که در گزارش سال 2013 در حدود نیمی از کاربران توئیتر (52 درصد) و 47 درصد کاربران فیس بوک خبرها را از طریق این پلت فرم ها دنبال می‌کنند.



  • سهم کاربرانی که اخبار داغ (breaking news) را دنبال می‌کنند در توئیتر بیشتر از فیس بوک است. 59 درصد کاربران توئیتر اخبار داغ را از طریق این پلت فرم دنبال می‌کنند در حالی که تنها 31 درصد کاربران فیس بوک این کار را انجام می‌دهند.

  • کاربران توئیتر نسبت به کاربران فیس بوک بیشتر احتمال دارد که در جریان طیف گسترده تری از خبرها قرار بگیرند. آنچه این پژوهش نشان می‌دهد این است که 4 عنوان مهم که کاربران توئیتر بیشتر در جریان خبرهای آن حوزه‌ها قرار دارند به این شرح است:‌ 72 درصد کاربران توئیتر در مقابل 61 درصد کاربران فیس بوک درباره دولت ملی و سیاست ها، 63 درصد کاربران توئیتر در مقابل 51 درصد کاربران فیس بوک درباره امور بین امللی، 55 درصد کاربران توئیتر در مقابل 42 درصد کاربران درباره تجارت، و 70 درصد کاربران توئیتر در مقابل 55 درصد از کاربران فیس بوک درباره ورزش بیشتر می‌دانند. در مورد 7 موضوع دیگر تقریبا تعداد کاربران برابر است. 7 مورد دیگر عبارتند از مردم و حوادثی در اجتماعی شان، آب و هوا و ترافیک، سرگرمی، جرم، دولت محلی، علم و تکنولوژی و سلامت و پزشکی.



  • سهم کاربران رسانه‌های اجتماعی که از طریق توئیتر و فیس بوک خبر می‌گیرند تقریبا در همه گروه های جمعیت شناختی افزایش یافته است. کاربران تویئتر برای مثال هم در زیر 35 ساله‌ها (55 درصد به 67 درصد) و هم در بالای 35 ساله‌ها (47 درصد به 59 درصد) افزایش یافته‌اند و در فیس بوک هم کاربران جدید هم در میان زنان و هم مردان رشد کرده‌اند.

  • وقتی که موضوعات خبری درباره دولت و سیاست است، کاربران فیس بوک بیشتر اقدام به ارسال پست و پاسخ به محتوا می‌کنند در حالی که کاربران توئیتر بیشتر سازمان‌های خبری را دنبال می‌کنند. در این مورد، یک سوم کاربران فیس بوک (32 درصد) به ارسال پست هایی درباره سیاست و دولت می‌پردازند و 28 درصد روی این نوع از پست‌ها کامنت می‌گذارند. در مقابل تنها یک چهارم کاربران توئیتر اخبار را توئیت می‌کنند و 13 درصدشان به توئیت‌های دیگران پاسخ می‌دهند. حدود نیمی (46 درصد) از کاربران توئیتر سازمان‌ها، گزارشگران یا خبرنگاران را دنبال می‌کنند که این آمار در فیس‌بوک حدود 28 درصد است.


نگاهی به کاربرد پژوهش برای ایران


نتایج این پژوهش می‌تواند برای سازمان‌های خبری خارجی یا نسخه انگلیسی اخبار سازمان‌های خبری داخلی بسیار مورد استفاده باشد، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که موسسات رسانه‌ای باید سعی کنند فعالیت‌ها و حضور خود را در همه رسانه‌های اجتماعی گسترش دهند حتی با وجود اینکه در توئیتر امار دنبال کردن صفحات رسانه‌ها و خبرنگاران بیشتر است اما این به معنی این نیست که کاربران مشارکت بیشتری در تولید محتوا نیز دارند یا کامنت گذاری دارند در واقع نتایج این پژوهش به نوعی اشاره به مشارکت بیشتر کاربران فیس بوک در اخبار سیاسی دارد.

در عین حال نکته بسیار مهم این است که این پژوهش بر روی کاربران امریکایی انجام شده و نتایج آن را نمی‌توان به سادگی به ایران تعمیم داد. به نظر می‌رسد انجام تحقیق مشابه در ایران کار دشواری نخواهد بود چرا که پرسشنامه این پژوهش حاوی تنها 12 سوال است. تنها مشکل در ایران نرخ پاسخگویی به پرسشنامه‌هاست که به نظر می‌رسد از 30 درصد در امریکا پایین‌تر باشد و احتمالا زمان بیشتری نیز برای انجام آن باید صرف شود.

در عین حال نکته مهم این است که سایت پیو به صورت مستمر امارها و گزارشهایی را در یک زمینه خاص ارائه می‌کند در حالی که در ایران موسسه ای که بتواند مشابه پیو، این کار را به صورت مستمر انجام دهد وجود ندارد و معمولا یکی دو نوبت آمارگیری درباره یک موضوع صورت می گیرد و استمرار در تکرار سوالات، شاخص‌ها و استانداردها برای فراهم شدن چشم انداز تحولات وجود ندارد.

در عین حال باید در مطالعه استفاده ایرانی‌ها از رسانه‌های اجتماعی نقشی جدی برای اپلیکیشن‌های موبایل نیز در نظر گرفت زیرا به نظر می رسد درسالهای اخیر استفاده ایرانی‌ها از این اپ‌ها برای کسب خبر بسیار بیشتر از شبکه‌های اجتماعی شده است (البته در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد و بر اساس مشاهدات شخصی نگارنده این نکته مطرح شده است). به اضافه اینکه فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی در ایران خود بستری برای توسعه بیشتر اپ‌های غیر فیلتر  فراهم کرده است. 




نوع مطلب : فرهنگ مجازی، شبکه‌های اجتماعی، 
برچسب ها : فیس‌بوک، توئیتر، اخبار، رسانه‌ اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی،
لینک های مرتبط : لینک پرسشنامه، متن کامل پژوهش نقش در حال تغییر اخبار در فیس بوک و توئیتر، چکیده نتایج گزارش در سایت پیو،


چهارشنبه 7 بهمن 1394 15:48
سلام ممکنه درباره منابع دکتری راهنمایی کنید . رتبه شما چند بود که تهران قبول شدید ؟
مرضیه خلقتیسلام. عذر می خوام که پیام تون رو دیر دیدم. براتون ایمیل کردم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب