تبلیغات
فرهنگ مجازی - معرفی پروژه «کودکان و والدین: گزارش استفاده رسانه‌ای و نگرش‌ها»
 
درباره وبلاگ


فرهنگ مجازی، عنوان درسی است که در مقطع دکترای ارتباطات دانشگاه تهران با تدریس دکتر سعیدرضا عاملی ارائه می‌شود. در وبلاگ این درس تلاش می‌شود نتایج پژوهش‌های کاربردی در موضوعات فرهنگ مجازی مطرح شود.

مدیر وبلاگ : مرضیه خلقتی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرهنگ مجازی
sherry turkle: If we're not able to be alone, we're going to be more lonely
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

با توجه به کاهش سن دسترسی به تکنولوژی‌های ارتباطی، داشتن سواد رسانه‌ای برای کودکان در این فضا اهمیت بیشتری یافته است. در کشورهای اروپایی نیز این موضوع به شکل جدی مطرح است که چگونه کودکان می‌توانند در فضایی ایمن تر از امکانات این فضا استفاده کنند. این تقریبا یکی از نگرانی‌های مشترک والدین کودکان سنین 3-15 ساله است.

شرکت افکام (Ofcom) در انگلستان که یک تنظیم کننده مستقل در صنعت ارتباطات این کشور است، اقدام به سنجش سواد رسانه‌ای کودکان در سالهای مختلف کرده است. این گزارشها به طور مجزا تقریبا در سالهای 2006 تا 2014 در سایت این شرکت موجود است. اهداف این پروژه عبارتند از: ‌رشد فرصت ‌های مشارکت، حمایت کردن مشتریان از ضرر و آسیب و همکاری و هدایت سیاست های عمومی تعریف شده به وسیله پارلمان.

گزارش پیش رو در 234 صفحه در اکتبر 2014 منتشر شده است. این گزارش سواد رسانه‌ای کودکان سنین 5-15 ساله و اطلاعاتی درباره دسترسی رسانه‌ای و استفاده کودکان سنین 3-4 ساله را می‌سنجد. این گزارش همچنین یافته‌هایی مرتبط با نگرانی‌های والدین در استفاده رسانه‌ای کودکانشان و راه‌هایی که نشان می‌دهد که والدین برای  مانیتور یا محدود کردن این نوع از استفاده ها به کار می‌برند.

این گزارش شامل چند مطالعه و تحلیل دیگر است از جمله:

تحلیل عادات تماشای تلویزیون کودکان که منبع آن BARB است.

داده های کام اسکور درباره 50 وب سایت دیده شده توسط کودکان سن 6-14 ساله (2012، 2013، 2014).

گزارش کیفی اخیرا منتشر شده درباره رفتار آنلاین کودکان و افراد جوان سنین 8-17 ساله.


روش شناسی

این گزارش به روز شده گزارش ممیزی سواد رسانه ای کودکان منتشر شده در 2006،‌2008، 2010، 2011، 2012، و 2013 است که بر مبنای پیمایش‌هایی انجام می‌شود.

یک پیمایش در ماه‌های اوریل، می و جون 2014 با 1660 نفر از والدین و کودکان سنین 5-15 ساله در خانه‌هایشان انجام شده است که 731 مصاحبه با والدین و کودکان 3-4 ساله بوده است.

بخش عمده این گزارش به ارائه نمودارهای نتایج اختصاص دارد. این نتایج در مقایسه با نتایج گزارش‌های مشابه در سالهای گذشته به خصوص در سال 2013 ارائه شده اند.



چکیده نتایج

  • افزایشی مهم در دسترسی و مالکیت و استفاده از تبلت از سوی کودکان همه سنین وجود دارد. برعکس، استفاده از دستگاه‌های تلویزیونی و کنسولهای گیم در رختخواب کاهش یافته است، در حالی که مالکیت اسمارت‌فون‌ها ثابت باقی مانده است.
  • کودکان سنین 5-15 ساله  تقریبا دو برابر در 2013 از طریق تبلت آنلاین می‌شوند.
  • تفاوتهای جنسیتی از سنین اولیه آشکار است. این تفاوت‌ها ترجیح استفاده از گیم در میان پسرها و برای ارتباطات انلاین در میان دختران را شامل می‌شود. والدین همچنین با پسرها و دخترها به شکل متفاوتی رفتار می‌کنند.
  • کودکان بزرگتر درباره صداقت محتوای آنلاین، شامل نتایج موتورهای جستجو و روشی که مردم به طرز صحیحی خودشان را ابراز می‌کنند، قضاوت می کنند.
  • در حدود یک چهارم والدین ابراز نگرانی می‌کنند درباره محتوای رسانه‌هایی که کودکانشان به آنها دسترسی دارند. این نگرانی درباره اینترنت بیشتر مورد والدینی که کودکانان سنین بالاتر دارند ( 8-15 ساله) بیشتر است.
  • 9 مورد از 10 مورد از والدین دسترسی کودکانشان را به اینترنت را از راهی کنترل می‌کنند.


تغییرات در مصرف رسانه ای کودکان

این تغییرات عمدتا نسبت به سال 2013 گزارش شده است. دسترسی کودکان 5 تا 15 ساله به تبلت در خانه از 51 درصد از 2013 به 71 درصد در 2014 افزایش یافته است و دو برابر بیشتر احتمال دارند که کودکان از طریق تبلت آنلاین شوند همچنین آنلاین شدن با استفاده از موبایل بیشتر محتمل است. درحالی که دسترسی به اینترنت از طریق پی سی و لپ تاپ کاهش یافته است، کودکان بیشتری به اسمارت تی وی تمایل دارند و کودکان کمتری تلویزیون و کنسول در اتاق خوابشان دارند. گیم با تبلت افزایش یافته است در حالی که گیم با ابزارهای دیگر کاهش یافته است. کودکان بزرگسال (12-15 ساله ها) زمان بیشتری را آنلاین می گذرانند و ترجیح می دهند تلفن‌های موبایل را فعالیت های اجتماعی شان استفاده کنند. کودکان در حال استفاده از دامنه وسیعتری از ابزارهای رسانه های اجتماعی هستد البته با تفاوت‌هایی در جنسیت شان .

 

تغییرات در نگرشها، رفتار و مهارت های شناختی

  • بیشتر کودکان در حال نمایش یک سطح از فهم انتقادی در رابطه با منابع مختلف اطلاعات آنلاین هستند.
  • کودکان سنین بالاتر اولین بار برای یافتن اخبار جدی به بی بی سی مراجعه می کنند .
  • بیشتر کودکان متنفرند از تبلیغات تلویزیونی و آنلاین اما تنها یک سوم از کودکان سنین 12-15 ساله و یک نفر از 8 نفر کودکان 8 تا 11 ساله به طور صحیحی لینک های حمایت شده یا تبلیغات پولی را تشخصیص می‌دهند.
  • بالای نیمی از کودکان سنین 12-15 سال برخی قضاوت های انتقادی را درمورد مورتورهای جستجو و نتایجشان ارائه می دهند.



نگرانی های والدین و میانجیگری

  • حدود یک چهارم از والدین ابراز نگرانی می کنند در مورد محتواهای رسانه ای که کودکانشان استفاده می کنند. سه چهارم والدین موافق هستند که آنها به اندازه کافی می دانند که چطور کمک کنند به کودکانشان که خطرات آنلاین را مدیریت کند و اعتماد دارند به کودکانشان در استفاده از ایمنی اینترنت.
  • بالای 6 از 10 مورد والدین 12-15 ساله می‌گویند که کودکانشان بیشتر از خودشان درمورد اینترنت می دانند و چیزهای جدیدی را کودکانشان به آنها نشان داده اند. ویروس های در حال دانلود و دادن جزئیات به افراد نامناسب مهمترین نگرانی ها در میان والدین کودکان سنین 5 تا 15 ساله بوده است. یک چهارم والدین نگرانی هستند در مورد اینکه کودکاشان با چه کسی در تماس آنلاین هست.
  • 9 مورد از 10 مورد والدین به نوعی بر استفاده کودکاشان از اینترنت وساطت (نظارت) می کنند. این روش‌ها عبارتند از:

  1. استفاده از ابزارهای فنی
  2. گفتگوی قاعده مند با کودکانشان درمورد مدیریت خطرات آنلاین
  3. نظارت (دیده بانی )نسبت به کودکانشان
  4. داشتن قوانین


نگاهی به وضعیت ایران

این گزارش داده‌های قابل توجهی را درمورد استفاده کودکان از رسانه‌های جدید نشان می‌دهد و اگر مشابه این تحقیق گسترده در ایران انجام شود بر مبنای آن می‌توان برنامه ریزی و سیاستگذاری های را در مجلس و نهادهای آموزشی برای تدوین راهکارهای آموزشی سواد رسانه‌ای به انجام رساند.

انجام چنین پژوهش گسترده‌ای در ایران کاملا امکانپذیر به نظر می‌رسد زیرا حجم نمونه کمتر از 1700 نفر این تحقیق در ظرف سه ماه مورد پیمایش قرار گرفته اند و به نظر می‌رسد اگر شرکتهای مستقلی نیز در ایران اقدام به چنین فعالیت‌هایی کنند می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. اما نکته مهم این تحقیق ثبات در انجام آن در سالهای متمادی بوده که می‌تواند چشم انداز مناسبی از روند تغییرات ارائه کنند.

سواد رسانه‌ای در ایران به خصوص در سالهای اخیر به واسطه ناکارمدی فیلترینگ به بحثی جدی‌تر تبدیل شده است. در واقع یکی از راه حل های همیشگی که بخش نخبه و دانشگاهی به مسئولان برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی ارائه می‌کند افزایش سواد رسانه‌ای کاربران است که این موضوع برای کودکان به واسطه تجارب کمتر و آسیب‌پذیری بیشترشان جدی تر می‌نماید. تحقیقات در این زمینه مانند بسیاری از زمینه‌ها معمولا بدون یک مبنای آماری قابل اعتماد انجام می‌شود. در واقع یکی از مشکلات پژوهش‌ها در ایران این است که ما چشم‌اندازهای آماری مناسبی از تحولات نداریم که بر مبنای آنها تحقیقات کیفی‌تر و سیاستگذاری‌های مطمئن انجام دهیم. 





نوع مطلب : فرهنگ مجازی، چالش‌های دیجیتال، سواد رسانه‌های جدید، 
برچسب ها : کودکان، والدین، سواد رسانه‌ای، سواد رسانه‌های جدید،
لینک های مرتبط : متن کامل گزارش «کودکان و والدین: گزارش استفاده رسانه‌ای و نگرش‌ها»، شرکت افکام،


شنبه 1 مهر 1396 12:04
Hello, i read your blog occasionally and i own a similar
one and i was just curious if you get a lot of spam comments?
If so how do you reduce it, any plugin or anything you can advise?
I get so much lately it's driving me crazy so any help is very much appreciated.
شنبه 18 شهریور 1396 16:02
Thanks in favor of sharing such a fastidious thinking,
paragraph is pleasant, thats why i have read it entirely
پنجشنبه 16 شهریور 1396 00:09
خیلی خوب بود ممنون
پنجشنبه 16 شهریور 1396 00:09
خیلی خوب بود ممنون
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:06
I just could not go away your site before suggesting that I extremely loved the usual information a person supply on your guests?
Is going to be back frequently to check out new posts
یکشنبه 8 مرداد 1396 01:18
What's up friends, fastidious post and good arguments
commented here, I am really enjoying by these.
شنبه 23 آبان 1394 10:20
مبارک باشه مرضیه خانم
امیدوارم در تمامی مراحل زندگی ثابت قدم و موفق باشین
مرضیه خلقتی خیلی ممنونم. لطف دارید. ان شاءالله شما هم موفق و پیروز باشید...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب